Evita is hartveroverend! Andrew Lloyd Webber's meesterwerk opnieuw in première
Een jonge Argentijnse vrouw verovert de harten van de onderdanen, nadat ze het hart van het staatshoofd veroverd heeft. We hebben het niet over Máxima Zorreguieta, maar over Eva Maria Duarte, die na haar huwelijk met Juan Perón ’s lands lieveling werd in Argentinië. Het verhaal van kleine Eva (Evita), die als meisje van eenvoudige komaf haar plaats in de jetset van Buenos Aires opeiste, werd door Andrew Lloyd Webber op muziek gezet, met teksten van Tim Rice. Net zoals bij Jesus Christ Superstar werd er eerst een album van gemaakt, voordat de musical het levenslicht zag.
Er zijn meer paralellen tussen JCS en Evita; muzikale thema’s zijn doorgetrokken en een plot over een jong persoon dat door velen aanbeden, maar ook verguisd wordt. Zowel Judas als Ché kunnen gezien worden als de kritische noot op hun weg naar de top. Uiteindelijk sterven beiden, op 33-jarige leeftijd. Maar de belangrijkste overeenkomst is wel dat zowel JCS als Evita een meesterlijk product zijn van het succesduo Webber/Rice, waar miljoenen mensen wereldwijd van genieten.
Het is niet vreemd dat het Nederlandse publiek nu voor de vierde keer van een professionele productie van Evita mag genieten. Het spits werd in 1987 afgebeten door Janke Dekker en Vera Mann. In 1995/1997 bracht Joop van den Ende de musical met o.a. Pia Douwes, Doris Baaten en Brigitte Nijman als Eva. Tien jaar na de laatste voorstelling werd een zoektocht georganiseerd naar de nieuwe hoofdrolspeelster, in het TV-programma ‘Op Zoek naar… Evita’. die wedstrijd werd op overtuigende wijze gewonnen door Brigitte Heitzer. Nu De Graaf & Cornelissen Evita opnieuw op de planken brengen, mag Brigitte ook weer aantreden als Evita.
Dat is zeker geen verkeerde keuze van de producent. Brigitte kent de rol als geen ander en is nu meer dan ooit in staat de ontwikkeling te laten zien van het ambitieuze, maar naïve meisje, naar de berekenende, opportunistische vrouw die, zelfs als haar lichaam haar in de steek laat, vasthoudt aan haar zelf gecreëerde imago. Vocaal heeft ze de soepele helderheid die benodigd is om Webber’s muziek tot leven te brengen. In haar spel beeldt ze de opkomst en aftakeling van Evita prachtig en geloofwaardig uit en haar samenspel met Paul Donkers (die als Juan Perón weer eens mag laten horen over een heel mooie stem te beschikken) is spannend. Het is alleen jammer dat ze ‘Huil niet om mij Argentina’ in een nogal protserige kermisjurk moet zingen; de jurk die ze tijdens de Uitmarkt droeg had haar veel beter tot recht laten komen.
Hoewel Brigitte absoluut schittert als Evita, is René van Kooten de ster van de show. Ché observeert, becommentarieert, is kritisch, maar ook in zekere zin ook een bewonderaar. René laat het personage heel mooi tot ontwikkeling komen. In de eerste scène (die chronologisch gezien aan het einde van het verhaal zit) aanschouwt hij hoe het volk daadwerkelijk rouwt om het overlijden van Evita. Hij realiseert zich op dat moment dat de betekenis van Evita voor het gewone volk veel verder ging dan de oppervlakkige pracht en praal. In het vervolg van de voorstelling neemt hij het publiek mee om te laten zien hoe het zover kwam. Eigenlijk is René weer een beetje de leraar die de klas enthousiast een stukje geschiedenis leert, zoals hij ook was voordat zijn musicalcarrière van start ging. Muzikaal is hij helemaal in zijn element en kan hij zich uitleven in de klassieke, pop en latino thema’s.
Yoran de Bont bewijst als de tangozanger Magaldi (weer) dat hij over een uitstekende set talenten beschikt, als zanger, danser en acteur. De tijd gaat komen dat hij voor hoofdrollen gecast gaat worden! Esmée Dekker (die als alternate ook op regelmatige basis Evita mag spelen) geeft als Perón’s minnares een prachtige uitvoering van ‘Another suitcase’, waar René op de achtergrond een gevoelige tweede stem laat horen.
Chiara Ré heeft voor prachtige choreografieën gezorgd, die klassieke tango’s verbinden met expressieve vertellingen en uitstekend uitgevoerd worden door het ensemble. Het decor is donker en wordt gedomineerd door een achterwand van grote marmeren blokken die het Evita-mausoleum vormen.
De kans om een Webber/Rice meesterwerk in een theater in de buurt te kunnen zien krijg je niet elk seizoen. Gezien de goedlopende kaartverkoop is het publiek daar ook van doordrongen. Met deze uitvoering van Evita krijgt dat publiek waar voor haar geld en een prachtige voorstelling te zien. Hopelijk is dit een stimulans voor de Nederlandse producenten om met grote klassieke musicals – en een cast die daar recht aan doet – te blijven toeren.
Frank
Evita toert tot en met 11 april 2018 langs Nederlandse en Vlaamse theaters. Meer info en speellijst: www.degraafencornelissen.nl